Despre Treime - Sfantul Augustin
- Producători:Autor
- Cod produs: C2687
- Disponibilitate: În Stoc
-
99,00 RON
- Fără TVA: 94,29 RON
Ediţie bilingvă
Traducere din limba latină de Alexandra Anisie,
Alexandra Baneu, Alexander Baumgarten, Cristian Bejan, Monica Brînzei,
Daniel Coman, Ioana Curuţ, Vlad Ile, Alin Luca, Andrei Marinca
Ediţie îngrijită, comentarii şi studiu introductiv de Alexander Baumgarten
Scrisă de-a lungul unei bune părţi a vieţii autorului, Despre Treime
este una dintre cele mai importante sinteze ale gândirii lui Augustin
și o carte fundamentală a filosofiei și teologiei occidentale: comentând
pasaje semnificative ale scrisorilor pauline și asimilând în ele
numeroase doctrine ale tradiţiei platoniciene, ea explică cunoașterea
lui Dumnezeu în termenii efortului uman de depășire a unui paradox
filosofic al cunoașterii. Interpretând statutul omului drept chip și
asemănare divină din perspectiva principiului plotinian al convertirii
realităţilor divine în funcţii ale sufletului, Augustin arată cum
descoperirea omului interior și a facultăţilor sufletului analogice
persoanelor Treimii permite reformularea idealului ciceronian al
filosofiei, prin edificarea unei noi știinţe, încă nenumite, dar
destinate „să nască, să crească, să întărească și să apere” credinţa
creștină.
„Oricine citește acestea, unde este tot pe atât de
sigur ca și mine, să înainteze împreună cu mine; unde tot pe atât ezită,
să caute împreună cu mine; unde își recunoaște eroarea, să revină la
mine; unde o recunoaște pe a mea, să mă respingă. În felul acesta să
pătrundem totodată pe calea carităţii, tinzând spre acela despre care a
fost spus: căutaţi mereu chipul lui. Iar acest lucru l-aș fi
început plăcut, pios și în siguranţă în faţa lui Dumnezeu, Domnul
nostru, împreună cu toţi, dacă ei ar citi cele pe care le scriu și mai
cu seamă în cazul acelor pasaje unde se cercetează unitatea Treimii, a
Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, pentru că nicăieri nu se
greșește într-un mod mai periculos, nici nu se cercetează ceva mai cu
dificultate, nici nu se găsește ceva într-un mod mai rodnic. (...) Și de
aceea este util ca mai multe interpretări să provină din partea mai
multora cu o pană diversă, dar nu cu o credinţă diferită, ba chiar în
privinţa acelorași întrebări faptul însuși să ajungă la cei mai mulţi
pentru unii într-un fel, iar pentru alţii altfel.” (Despre Treime, I, 5)