Psalmii. Comentariu exegetic şi actualizare. Vol. 2 (Psalmii 51-100) - Gianfranco Ravasi
- Producători:Autor
- Cod produs: C2589
- Disponibilitate: Nu este în stoc
-
150,00 RON
- Fără TVA: 142,86 RON
Sfântul Ambroziu, în Hexameron (111,5) prezenta respiraţia
rugăciunii care se ridica din adunarea liturgică a bisericii sale din
Milano în timpul cântării psalmilor ca „ondulare maiestuoasă a valurilor
oceanului”. La o altă pagină (PL 14,925) simţea că, la această cântare a
psalmilor „care salută răsăritul şi care răsună la căderea nopţii,
nicio inimă nu poate fi impenetrabilă: inimile dure ca pietrele
întineresc, cei duri devin blânzi… pentru că în psalmi învăţătura şi
fascinaţia merg împreună”.
Această exaltare entuziastă a
Psaltirii este o constantă a literaturii creştine şi pentru faptul că
psalmii au devenit textul privilegiat al rugăciunii mesianice şi
liturgice a creştinismului. Un comentator din 1700, Calmet, comparase
Psaltirea cu o carpetă plină de culori, cu sectoare bine conturate şi
circumscrise, cele care mai apoi aveau să fie definite ca „genuri
literare”. Rugăciunea în starea pură, aleluia imnurilor care îl
celebrează pe Dumnezeu „pentru gloria sa mare” fără să ceară nimic, se
întrepătrunde cu strigătul foarte des al lamentaţiunii care-i prezintă
lui Dumnezeu obscurităţile existenţei, amărăciunea suferinţei, coşmarul
singurătăţii. Mulţumirea fericită se întâlneşte cu abandonarea plină de
încredere. Tragediile naţionale, obiectul rugăminţilor comunitare, se
unesc cu cânturile speranţei mesianice proiectate asupra destinului
luminos al Israelului lui Dumnezeu.
Pentru a cunoaşte acest
„microcosmos” şi pentru a-l face să răsune continuu în Biserică şi în
inima fiecărui credincios ca „voce a Miresei care vorbeşte Mirelui ei”,
conform cu definiţia sugestivă a Psaltirii dată de Conciliul al II-lea
din Vatican (Sacrosanctum conclium, n. 84), e necesară o muncă serioasă
de pătrundere, pentru că psalmii, în afară de a fi o operă de mistică şi
teologie, adesea sunt cânturi de o mare calitate poetică, decorate cu
simboluri sclipitoare, construite cu expresii literare puternice şi
complexe, marcate de diferitele epoci de compoziţie. După secole de
cercetare a exegezei, care a folosit instrumente de analiză tot mai
sofisticate, se reuşeşte mai mult să se descopere tezaurul ascuns în
aceste cânturi.
Această operă a lui Gianfranco Ravasi, profesor
de exegeză vetero-testamentară la Facultatea de Teologie a Italiei
Septentrională şi la Seminarul Arhiepiscopal din Milano, pe de o parte,
vrea să facă bilanţul acestei cercetări arătând toată lumina care a fost
reflectată în aceste 150 de compoziţii ale Psaltirii. Dar, în acelaşi
timp, strângând cele mai recente orientări ale cercetării, această operă
se îndreaptă şi spre noi itinerare.
În acest sens, va fi utilă
trasarea planului de lectură urmărit constant de autor în comentariul
fiecărui cânt psalmic. După acţiunea dificilă a versiunii care păstrează
prospeţimea şi transparenţa poeziei în ciuda distanţei culturale a
paginii antice şi orientale şi a frecventelor obscurităţi textuale, se
încearcă descoperirea primei calităţi a psalmului, a primei sale
provocări, a incidenţei sale primare. Se deschide în acest moment
analiza propriu-zisă, care, deşi foloseşte cea mai rafinată tehnologie
exegetică, se transformă mereu într-un comentariu limpede şi imediat. Un
prim capitol este dedicat dimensiunii literare, adică reconstrucţiei
structurii, adesea riguroase, care se manifestă printr-o „radiografie”
îngrijită a poemului. Dar descoperirea acestei matrice nu poate avea loc
fără să fi identificat tot coloritul ţesutului de simboluri care
constituie aproape tot corpul poeziei. În acest sens, opera lui Ravasi
se desprinde de aridele recompuneri doar la nivel lingvistic ce uită
valoarea poetică, vie, umană şi întrupată în rugăciunea psalmică.
Definite
fiind genul, calitatea şi fascinaţia literară a cânturilor, autorul
trece la lectura exegetică propriu-zisă, făcută după acel plan, izolată
la început la nivel literar. Este al doilea capitol, adesea vast, cel
specific pentru fiecare psalm: de aici, fiecare rugăciune reapare în
faţa ochilor cititorului în toate nuanţele sale, chiar şi cele mai
subtile, se luminează meandrele cele mai obscure şi dificultăţile
numeroase de interpretare se transformă în cânt pentru credincioşii
noştri de azi şi pentru oamenii care aşteaptă şi cercetează. De aceea,
autorul vrea să recupereze, pe de o parte, intarsiile temelor biblice
evocate de psalmi, care îi şi fac „compendiu şi sumă a întregului Vechi
Testament”, după cum scria sfântul Robert Belarmin; dar încearcă şi să
arate influenţa lăsată de glasul şi de poezia psalmilor în literatura
din toate timpurile, astfel încât erau simţiţi ca un cânt al întregii
umanităţi. Pe această linie se dezvoltă examenul rezonanţelor creştine,
personale şi ecleziale ale fiecărui psalm. Rugăciunea devine astfel
laudă corală şi personală, legată de fapte şi zile: „Voi cânta Domnului
în viaţa mea, voi cânta psalmi Dumnezeului meu cât voi trăi” (Ps 104,33;
146,2).
Din 1955, anul în care G. Castellino publica comentariul
său la psalmi pentru coloana La Sacra Bibbia condusă de monseniorul
Garofalo, în Italia nu mai apăruse niciun comentariu complet exegetic la
această monumentală culegere de rugăciuni, cuvântul lui Dumnezeu şi
cuvântul omului. Acum, cu opera lui Ravasi se va putea descoperi în mod
nou şi complet din plin această carte mistică şi terestră, divină şi
umană,
„care, spre deosebire de alte scrieri biblice,
îmbrăţişează în universalitatea sa materia întregii teologii. Raţiunea
pentru care este cartea biblică cea mai folosită în Biserică este pentru
că ea conţine în interior întreaga Scriptură… Caracteristica sa este
aceea de a spune din nou, sub formă de laudă şi de rugăciune, tot ce
expun celelalte cărţi după modurile de narare, de exortaţie, şi de
discuţie… Scopul său este acela de a face să se roage, de a ridica
sufletul până la Dumnezeu prin contemplarea maiestăţii sale infinite,
prin meditarea excelenţei fericirii eterne, prin comuniunea cu sfinţenia
lui Dumnezeu şi imitarea efectivă a perfecţiunii sale” (sfântul Toma de
Aquino, „In Psalmos Davidis Expositio”, în Opera Omnia S. Tomae, ed.
Vivos, vol. XVIII, pp. 228-229).
† Carlo Maria Martini