Înrădăcinarea. Preludiu la o declarație a datoriilor față de ființa umană - Simone Weil
- Producători:Autor
- Cod produs: C1870
- Disponibilitate: În Stoc
-
35,00 RON
- Fără TVA: 33,33 RON
„În timpul Ocupaţiei, Londra i-a cerut lui Simone Weil un raport
privind posibilităţile de redresare a Franţei. Simone Weil a scris
textul publicat astăzi cu titlul Înrădăcinarea, care este totodată
raportul cerut şi una dintre cărţile cele mai lucide, mai elevate, mai
frumoase din cîte s-au scris de foarte multă vreme încoace despre
civilizaţia noastră. După cîteva definiţii esenţiale ale nevoilor
sufletului (omul nu se hrăneşte numai cu pîine): ordinea, libertatea,
supunerea, responsabilitatea, egalitatea, onoarea etc., Simone Weil, sub
titlul «Dezrădăcinarea», întreprinde cea mai fină, cea mai riguroasă şi
cea mai aspră critică a modurilor noastre de a gîndi, de a judeca şi de
a ne comporta, iar apoi, sub titlul «Înrădăcinarea», ne dezvăluie
secretul care poate redresa Franţa. Cuvîntul «înrădăcinare» arată care
este acest secret: o întoarcere la tradiţie. Nu la tradiţie aşa cum este
înţeleasă în anumite medii politice şi în jalnicele noastre manuale de
istorie, ci la tradiţia gîndirii juste, a vederii juste. Cartea aceasta
austeră, de un curaj uneori ieşit din comun, nemiloasă şi, în acelaşi
timp, admirabil cumpănită, de un creştinism autentic şi foarte pur, este
o lecţie adeseori amară, dar de o rară înălţime a gîndirii.” (Albert
Camus, Bulletin de la NRF, iunie 1949)
Simone Weil
s-a născut la Paris în anul 1909 dintr-o familie de intelectuali evrei
din clasa medie. A studiat la Liceul Henri al IV-lea, unde l-a avut ca
profesor pe Alain Emile Chartier. Și-a continuat studiile între anii
1928-1931 la Ecolé Normale Superieure, unde a fost remarcată, alături de
Simone de Beauvoir, ca o femeie de o rară inteligență. A parcurs un
drum intelectual sinuos, fiind inițial o înfocată activistă de stânga -
era numită chiar "fecioara roșie" - (a lucrat ca muncitoare la Uzinele
Renault, a participat la grevele muncitorești din 1933), ca, mai târziu,
să se apropie de mistica creștină, fără a deveni însă o creștină "de
drept". Ceea ce a rămas ca o constantă în sufletul ei a fost apropierea
față de cei nenorociți și marginalizați. "Ori de câte ori mă gândesc la crucificarea lui Hristos, săvârșesc păcatul invidiei“,
avea să scrie mai târziu în caietele sale filosofice. A murit prematur
la vârsta de numai 34 ani, în sanatoriul din Ashford, Marea Britanie,
unde era tratată de tuberculoză. Moartea sa a marcat mult
intelectualitatea timpului său (Andre Gide, Albert Camus, la noi Nicolae
Steinhardt). Albert Camus avea să afirme că o nouă Europă postbelică va
trebui să țină cont de exigențele gândirii sale. (referință: McLellan,
David (1990). Utopian Pessimist: The Life and Thought of Simone Weil. Poseidon Press.)
Cuprins
Partea întîi. Nevoile sufletului...................................7
Ordinea...........................................................13
Libertatea........................................................16
Supunerea.........................................................17
Responsabilitatea.................................................18
Egalitatea........................................................19
Ierarhia..........................................................22
Onoarea...........................................................23
Pedeapsa..........................................................24
Libertatea de opinie..............................................26
Siguranţa.........................................................36
Riscul............................................................37
Proprietatea privată..............................................37
Proprietatea colectivă............................................38
Adevărul..........................................................40
Dezrădăcinarea muncitorilor.......................................47
Dezrădăcinarea ţăranilor..........................................77
Dezrădăcinare şi naţiune..........................................96
Partea a treia. Înrădăcinarea .... 177